De Ketobox logo - W+G
Kies een box

Wat is het keto dieet?

Geschreven door De Ketobox op 6 juli 2022

Werden vetten vroeger vooral beschouwd als dikmakers, inmiddels weten we beter. Volg je een vetrijk dieet dat weinig koolhydraten (suikers) bevat, dan val je juist af! Dit wordt ook wel het keto dieet genoemd.

Het keto dieet - of ketogeen dieet - is een koolhydraatarm dieet, waarbij vetten de belangrijkste energiebron zijn. Normaal gesproken halen mensen voornamelijk hun energie uit koolhydraten. Maar doordat de hoeveelheid koolhydraten drastisch wordt verlaagd bij een keto dieet, schakelt het lichaam over op het verbruik van vetten. Hierdoor gaat je lichaam sneller en effectiever vet verbranden.

In het kort

Een keto dieet is een koolhydraatarm dieet dat veel vetten en weinig koolhydraten bevat. Hierdoor schakelt het lichaam over op het verbruiken van vet in plaats van koolhydraten. Het resultaat is dat het je sneller en effectiever vet gaat verbranden.

Waarvoor wordt het keto dieet gebruikt?

De meeste mensen zullen het keto dieet kennen vanwege het effect in gewichtsverlies. Dat is ook niet zo gek. Want het keto dieet is een veilig dieet waarmee mensen op een effectieve manier vet kunnen verliezen. Naast afvallen, wordt het keto dieet om veel meer redenen gebruikt. In de vorige eeuw werd het ketogeen dieet ontwikkeld als behandelmethode tegen epilepsie bij kinderen. En dan met name bij moeilijk instelbare epilepsie. Inmiddels wordt het keto dieet ook aangeraden vanwege de vele gezondheidsvoordelen. Een koolhydraatarm dieet kan namelijk zorgen voor een effectieve hersenwerking, meer energie, een langdurig verzadigd gevoel én betere cholesterolwaarden! Ook bij andere medische aandoeningen zoals diabetes type 2 en PCOS kan het keto dieet een positief effect hebben.*

In het kort

Het keto dieet staat vooral bekend vanwege het effect in gewichtsverlies. Maar daarnaast biedt het dieet meer gezondheidsvoordelen en positieve effecten. Zoals een effectievere hersenwerking, meer energie en betere cholesterolwaarden. Ook kan het dieet worden ingezet bij medische aandoeningen zoals epilepsie, diabetes type 2 en PCOS.*

*Voor medisch advies raden wij altijd aan een arts te raadplegen

Wat is ketose?

De naam ketogeen dieet is afgeleid van de term ‘ketose’. Ketose is de staat waarin je lichaam verkeert wanneer het is overgeschakeld van het verbruiken van een bepaalde hoeveelheid koolhydraten per dag. Naar het verbruik van vetten als belangrijkste energiebron. Doordat je heel weinig koolhydraten eet, onthoud je je hersenen van glucose. Maar je lichaam heeft nog steeds energie nodig. Daarom verhoogt het de concentratie ketonen in je bloed. Hierdoor kunnen vetten gebruikt worden als alternatieve energiebron. Ketonen zijn afvalstoffen die vrijkomen in je lichaam wanneer vetten worden verbrand. Je kunt de ketonen in je lichaam op verschillende manieren meten, bijvoorbeeld met keto strips. Bij een bepaalde hoeveelheid ketonen, weet je of je ketose bent en dus vet aan het verbranden bent!

Het kan 24 uur tot wel 1 week duren voordat je in ketose bent. Dat is voor iedereen verschillend. Een groot deel van de mensen raakt over het algemeen het snelst in ketose als ze het aantal koolhydraten per dag in hun voeding beperken tot niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag. De meeste calorieën die je eet moeten dan dus uit vetrijke voeding komen.

Tijdens het proces van het overschakelen naar ketose, kun je verschillende bijwerkingen ervaren zoals hoofdpijn en meer dorst. Drink daarom wat extra glazen water en maak je geen zorgen; deze symptomen tijdelijk en gaan vanzelf weer over. Eenmaal in ketose, zul je profiteren van de voordelen op lange termijn. Zoals meer energie en een langdurig verzadigd gevoel!

In het kort

Ketose is de staat waarin je lichaam verkeert als het is overgeschakeld van het verbruiken van koolhydraten, naar het verbruiken van vetten als belangrijkste energiebron.

Waarom val je sneller af bij een keto dieet?

Bij een keto dieet zul je merken dat je in het begin sneller gewicht verliest. Het is bijvoorbeeld niet vreemd om in de eerste week 4 kilo af te vallen. Dat komt doordat je in het begin veel vocht verliest. Het is daarom belangrijk om voldoende water te drinken. Afhankelijk van hoeveel je weegt, is het realistisch om 0,5-1 kilo per week aan vet te verliezen. Welk dieet je ook volgt, meer dan 1 kilo per week afvallen is voor niemand realistisch, en bovendien niet gezond! Om af te vallen is het vooral belangrijk dat je in een calorietekort komt. Je verbruikt meer energie dan je binnen krijgt en valt daardoor af. Toch hebben verschillende studies laten zien dat mensen met overwicht gemiddeld méér afvallen met een keto dieet dan welk ander dieet. Ondanks dezelfde hoeveelheid calorieën (1, 2, 4, 6).

Maar hoe kan het dat mensen meer afvallen met een keto dieet? De reden hiervoor is waarschijnlijk dat je vetreserves sneller worden aangesproken, omdat je lichaam is overgeschakeld naar vetverbranding (1, 2, 4, 6). Een andere mogelijke reden dat mensen sneller afvallen door een ketogeen dieet, is dat ze minder snel geneigd zijn om toch meer te eten. Wat komt doordat ze langer een verzadigd gevoel ervaren (3, 5).

In het kort

Om af te vallen is het belangrijk dat je in een calorietekort komt. Je verbruikt meer energie dan je binnenkrijgt. Studies hebben laten zien dat mensen gemiddeld meer afvallen met een keto dieet dan welk ander dieet. Ondanks dat ze hetzelfde aantal calorieën eten. De reden dat mensen meer afvallen door het keto dieet, komt waarschijnlijk doordat ze hun vetreserves sneller aanspreken. En omdat ze langer een verzadigd gevoel hebben.

Wat eet je allemaal bij een keto dieet?

Benieuwd wat je zoal eet met een keto weekmenu? Dat is meer dan je denkt! Ook als je uit eten gaat tijdens keto. Binnen een keto dieet eet je vooral vetrijke voeding met veel eiwitten. Dit kunnen dierlijke producten zijn zoals; kip, vis, kaas, eieren en volle zuivelproducten. Maar een ketogeen dieet kan ook vegetarisch of zelfs vegan! Denk bijvoorbeeld aan natuurlijke oliën (zoals extra vergine olijfolie) en vetten, groenten, (ongezoete) plantaardige zuivel, kokosmelk of avocado’s. Ook mag je soms rood fruit eten. Dit is een van de vele dingen die je kunt eten tijdens het keto dieet. Eigenlijk zijn alle producten - behalve koolhydraatrijke producten - geschikt voor een keto dieet. Je zult versteld staan van de heerlijke recepten die je hiermee kunt maken. Denk aan een vullende smoothie, gezonde salades, keto snacks (bijvoorbeeld eiwit reepjes). En koolhydraatrijke maaltijden zoals; verwarmende keto porridge, pittige curry of een keto burger. Bekijk ook ons inkijkexemplaar voor een voorbeeld keto weekmenu.

DOWNLOAD GRATIS INKIJK EXEMPLAAR
de-ketobox-ketoboekjes-transparant

Keto dieet met ketobox

Wil je graag beginnen met het keto dieet, maar heb je geen zin om calorieën te tellen? Weet je niet precies wat de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten voor jou is? Of vind je het lastig om dieet recepten voor je keto weekmenu te bedenken die jij lekker vindt? Met De Ketobox hoef je je hier niet druk om te maken!

Je kunt kiezen voor de Original Box, Vega Box of Vegan Box. Elke box bevat minstens 50 keto recepten (voor 4 weken) en alle recepten zijn volledig afgestemd op jouw persoonlijke doel. Je hoeft alleen de koolhydraatarme producten voor het keto weekmenu in huis te halen. Zo wordt het keto dieet je een stuk makkelijker én lekkerder gemaakt!

Gerelateerde blogs

De Ketobox logo z+w
De Ketobox 2022 | Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | De Ketobox is een label van PTMike