De Ketobox logo - W+G
Kies een box

Welke restaurants passen bij een keto dieet?

Geschreven door De Ketobox op 8 juni 2022

In principe kun je bij de meeste restaurants keto-vriendelijke opties vinden. Sommige sluiten beter aan dan andere. Ben jij degene die tijdens het avondje uit het restaurant mag kiezen? Ga dan voor een keuken die goed past bij een keto dieet. Gelukkig zijn er daar genoeg van! In deze blog beschrijven we per keuken hoe keto-vriendelijk het is. We verklappen alvast dat het er behoorlijk veel zijn. Komen ze!

Geschikte restaurants

Frans restaurant

In een Frans restaurant zit je eigenlijk altijd goed. Kies voor vis of een stukje mals vlees zoals biefstuk. En vraag simpelweg of je brood, friet of aardappelen kunt vervangen door extra groenten. Voor de zekerheid kun je vragen of de saus suikers (koolhydraten) bevat en deze vervangen (bijvoorbeeld door een hollandaisesaus) of achterwege laten. Tip: neem als dessert een kaasplankje. 

Indiaas restaurant

Bij een Indiaas restaurant zijn veel goede opties te vinden voor mensen die koolhydraatarm eten. Kies voor een curry zonder rijst en naanbrood, zoals tikka masala of butter chicken. Grote trek? Bestel er extra salade of groenten bij. 

Visrestaurant

Net als een Frans restaurant is een visrestaurant een uitstekende optie. Let alleen op (zoete) sauzen en bestel geen gemarineerde gerechten. Deze zijn vaak gezoet met suiker. 

Grieks restaurant

Griekse restaurants zijn heel keto! Je kunt hier kiezen uit een groot assortiment vleessoorten. Combineer het met een Griekse salade van olijven, tomaat, komkommer en fetakaas. Ook tzatziki is een prima gerecht om te bestellen. Let wel op eventuele toevoegingen van honing en vermijd gerechten met rijst. 

Mexicaans restaurant

Hoewel de Mexicaanse keuken over het algemeen bestaat uit koolhydraatrijk gerechten, kun je hier heel goed koolhydraatarm eten. Vraag simpelweg of je de tortilla kunt vervangen door wat salade zonder bonen. Een burrito bowl kun je bestellen zonder rijst en bonen. Salsa, zure room, kaas en guacamole (als het geen zetmeelrijke bonen of groenten bevat), zijn zeer geschikte bijgerechten. 

Wokrestaurant

Een wokrestaurant past erg goed in een keto dieet, omdat je hier helemaal zelf bepaald wat er op je bord komt. Pas ook hier wel op met de sauzen. Deze bevatten namelijk bijna allemaal suiker. 

Hamburgerrestaurant

Een van de basisingrediënten van een hamburger is natuurlijk het broodje. Bestel daarom alles zónder het broodje voor een keto-vriendelijke maaltijd. Een zogenaamde “bunless burger”, ofwel de hamburger zonder het broodje. Meestal zijn het kwalitatief goede stukken vlees, die je kunt combineren met groenten en salades. Let weer op voor zoete sauzen. De frietjes - die vaak samengaan met een hamburger menu - laat je achterwege. 

Tapasrestaurant

Bij een tapas restaurant kun je lekker keto eten. Je moet alleen even weten wat je allemaal kunt eten tijdens het keto dieet. Denk aan alle vlees-, kaas- en vissoorten. Aangevuld met olijven, noten en koolhydraatarme groenten zoals: aubergine, paprika, tomaat en komkommer. Tip: bij een tapasrestaurant is het eigenlijk beter om eerst te kijken naar de gerechten die niet geschikt zijn. Die streep je dan weg. Denk aan gerechten met dadels, honing, zoete sauzen, gepaneerde gerechten. En natuurlijk gerechten met brood, friet of rijst. 

Thais restaurant

Een Thais restaurant heeft een groot aanbod gezonde vis en groenten met goede vetten van kokos. Keto-vriendelijk eten is hier dan ook heel makkelijk. Laat rijst, noedels en gefrituurde gerechten achterwege en vervang deze door extra groenten of salade. 

Grillrestaurant of steakhouse

Vlees is altijd een goede keuze bij een keto-dieet. Het is wel belangrijk dat het niet bereid of geserveerd wordt met zoete producten zoals barbecuesaus. Vervang deze door mayonaise, geprakte avocado, pesto of zure room. Wil je écht zeker zijn, dan kun je natuurlijk altijd vragen welke sauzen suikervrij zijn. 

Minder geschikte restaurants

Hoewel niet onmogelijk, is het bij sommige restaurants een iets grotere uitdaging om keto-vriendelijk te eten. Ben je niet flexibel in je restaurantkeuze? Lees hier waar je op moet letten bij deze restaurants. 

Italiaans restaurant

Koolhydraten vormen de basis van de meeste Italiaanse specialiteiten (pizza, pasta, ijs). Gelukkig kun je naast deze gerechten ook vlees, vis, soep en salades bestellen. Perfecte gerechten zijn: carpaccio (zonder croutons), vitello tonato, kip alfredo (zonder pasta) of verschillende salades zoals een caprese of ceasar salade. Let ook op Italiaanse gerechten die broodkruimels bevatten, zoals gehaktballetjes en tomatensaus waar suiker aan toegevoegd is. 

Chinees Restaurant

Koolhydraatarm eten bij een Chinees restaurant is lastig. Dat komt door de gepaneerde gerechten en suiker die aan vrijwel alle sauzen en soepen wordt toegevoegd. Kun je niet kiezen voor een alternatief restaurant, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen. Vervang rijst of noedels door extra groenten of shirataki noodles. Mijd alle gerechten die zoet smaken of gepaneerd zijn. Bestel curry’s of wokgerechten met vlees, vis en/of koolhydraatarme groenten. Kies als bijgerecht gebakken boontjes. Om gezonde vetten toe te voegen kun je vragen om kokosolie, pinda’s of sesamzaad. Bekende Chinese gerechten die enigszins passen bij een keto dieet zijn tjap tjoy of foe yong hai. 

Sushi restaurant

Bij een Sushi restaurant ben je aangewezen op weinig keto-vriendelijke opties. Gelukkig niet te weinig om er geen volwaardige maaltijd te kunnen eten. Kies voor sashimi (rauwe vis), misosoep, edamame, gebakken vlees, groenten (zonder saus) en zeewier.

Zoals je hebt gelezen zijn er behoorlijk wat restaurants waar je uit kunt kiezen als je een keto dieet volgt. Je moet alleen even weten waar je kunt eten en wat je het beste kunt bestellen. Wat ook helpt, is een goede voorbereiding. Ontdek hoe je uit eten gaan met een keto dieet aanpakt!

In het kort

Deze restaurants passen bij een keto dieet: 

  • Wokrestaurant
  • Visrestaurant
  • Grill restaurants/steakhouse 
  • Hamburgerrestaurant 
  • Frans restaurant
  • Indiaas restaurant
  • Grieks restaurant
  • Thais restaurant
  • Mexicaans restaurant

Deze restaurants passen minder goed bij een keto dieet: 

  • Italiaans restaurant
  • Chinees restaurant 
  • Sushi restaurant

Drinken in een restaurant

Light frisdranken

Light- en zero frisdranken halen je niet uit ketose. Maar de zoetstoffen in deze frisdranken zijn in het algemeen niet zo goed voor je gezondheid. Idealiter laat je deze light- en zero frisdranken staan. Maar het kan echt geen kwaad om ze zo nu en dan te drinken.

Koffie en thee?

Koffie en thee zonder suiker kun je prima drinken bij een keto dieet. In plaats van melk kun je vragen naar ongezoete room, sojamelk of amandelmelk. 

Alcohol

Hoewel alcohol je niet ketose haalt, kan het wel een verstorend effect hebben op het proces. Alcohol vertraagt de vetverbranding en versterkt het effect (en de kater). Bovendien kan het ervoor zorgen dat je meer trek krijgt. Ondanks deze effecten, zal een enkel glaasje weinig verschil maken. Sterke dranken (geen likeur) zijn de beste keuze bij een keto dieet. Bier en mixdranken bevatten te veel koolhydraten. Drink je liever wijn? Kies dan voor een half droge of droge wijn.

Wil jij ook beginnen met het keto dieet onder begeleiding? Ook verrassende, maar gewenste resultaten behalen? Bekijk dan onze Ketobox Original. Liever het keto dieet vegatarisch volgen? Dit kan met onze Ketobox Vega.

Gerelateerde blogs

De Ketobox logo z+w
De Ketobox 2022 | Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | De Ketobox is een label van PTMike